När man arbetar i verksamheter för personer med funktionsnedsättningar ställs det höga krav. Förutom grundläggande utbildning samt kunskap om aktuella funktionsnedsättningar, behöver man också ha en god förmåga att hantera sina egna känslor, reaktioner och agerande. Arbetet ställer också oftast stora krav på personalgruppens förmåga att samarbeta och hitta gemensamma arbets- och förhållningssätt.
Förutom grundläggande utbildning och kompetensutveckling är ofta handledning en nödvändig förutsättning för att fortsätta att utvecklas i sitt yrke, kunna behålla ett professionellt förhållningssätt och att orka arbeta kvar i yrket över tid.
Jag har läst pedagogik för handledning 75 poäng på Växjö Universitet och har lång erfarenhet av ärendehandledning och metodhandledning i personalgrupper som arbetar med personer med intellektuell och/eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
Handledningen kan med fördel kombineras med en inledande föreläsning för att ha en gemensam kunskapsgrund i personalgruppen att utgå från. Efter utbildningen koncentrerar vi oss på enskilda individer i verksamheten. I handledningen lyfter vi konkreta situationer och diskuterar oss fram till gemensamma lösningar.
I handledningen fokuserar vi på att öka förståelsen för varför olika situationer uppstår och vad som utlöser beteenden. Vilka krav i situationen överstiger individens förmåga att hantera den?

Först när man har en gemensam bild i personalgruppen när det gäller vilka svårigheter och tillgångar brukaren har kan man hitta ett gemensamt fungerande förhållningssätt när det gäller hur utmanande situationer kan förebyggas, hanteras och utvärderas.
I handledningen kan vi också fokusera på hur man implementerar olika kommunikationshjälpmedel, tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande samt hur man kan utforma individuellt anpassade hjälpmedel och strategier runt personen.
Vi kan också titta på olika kartläggningsmaterial för att försöka tydliggöra orsaker till att svåra situationer uppstår.